Katholieke school - pastoraal

Anders-gelovige kinderen zijn welkom

Als katholieke school willen wij een gastvrije houding aannemen voor alle anders-gelovigen. Daarom staan wij bijvoorbeeld het dragen van een hoofddeksel als religieus symbool toe.


Toch is het bij inschrijving belangrijk enkele zaken duidelijk te stellen:

  • Het volgen van het leerplan godsdienst is verplicht en voor alle leerlingen bindend om hun getuigschrift te halen. Dat houdt dus in dat ze de lessen respectvol volgen, geëvalueerd worden en alle proeven meemaken. De evaluatie omvat tal van kennisinhouden, ook vaardigheden waarbij het groeiproces van de leerling op levensbeschouwelijk vlak centraal staat.

  • Voor alle duidelijkheid, het onderdeel 'Rooms-katholieke godsdienst' binnen het leerplan Zill vertrekt vanuit een christelijke visie met een grote openheid voor andere culturen en godsdiensten. Andere godsdiensten komen dus ook aan bod.

  • De lessen godsdienst kunnen dus ook voor anders-gelovigen een aanzet van groei in hun eigen levensbeschouwing zijn. Wie het wenst kan gerust even kennismaken met de werkboekjes van godsdienst en deze inkijken.

  • We willen anders-gelovigen niet dwingen gebeds-en liturgische momenten te volgen maar we nodigen ze uit respectvol aanwezig te zijn. Anders-gelovige kinderen kunnen tijdens zulke momenten vanuit hun geloof, ten gepaste tijd en indien ze dit wensen, een inbreng doen (bv. dans of soms gebed).

  • De kinderen gaan mee naar het zwemmen, los van hun geloofsovertuiging.

  • Zeer belangrijk: vrijstelling voor katholieke godsdienst kan dus niet!

Rooms-Katholieke godsdienst

Als katholieke school koesteren we de rijkdom van de Rooms-Katholieke geloofstraditie.

We willen de levensbeschouwelijke ontwikkeling van leerlingen dan ook stimuleren door hen in ontmoeting te laten treden met deze traditie en samen met hen te zoeken naar wat dit voor mensen vandaag kan betekenen. Daarbij worden de leerlingen uitgenodigd om in vrijheid te groeien als mens.

De Rooms-Katholieke geloofstraditie is met haar verscheidenheid aan wat zij in het leven van vandaag kan betekenen een toetssteen, een spiegel, een uitnodiging om zich te laten bevragen en om verder te denken, te kijken en te voelen dan men tot dan toe deed.

Levensbeschouwingen

Kinderen groeien op te midden van een veelheid aan levensbeschouwingen (1). Ook In de klas en op school is levensbeschouwelijke verscheidenheid aanwezig. Wij heten iedereen welkom!

In onze school volgen alle kinderen de lessen Rooms-Katholieke godsdienst. Daar krijgen ze kansen om mogelijke antwoorden te zoeken op hun levensvragen. Ze maken er kennis met de katholieke geloofstraditie en gaan ermee in dialoog.

Daarnaast maken ze kennis met andere levensbeschouwingen. De school is de oefenplaats bij uitstek om te leren omgaan met diversiteit in de klas en de samenleving.

Kinderen zijn van nature uit nieuwsgierig. In de godsdienstles worden ze uitgenodigd om met elkaar in gesprek te gaan over hun levensbeschouwing. Dit biedt kansen tot échte ontmoeting en wederzijds respect. We hopen met de hele school op die manier bij te dragen tot een verdraagzame samenleving, een samenleving waar iedere mens telt! Net daarom zet het vak Rooms-Katholieke godsdienst mee zijn schouders onder de 24 interlevensbeschouwelijke competenties. Deze behoren tot het leerplan. Elke leraar doet de nodige inspanningen om deze competenties bij de kinderen te ontwikkelen. Dit kan op school of op leeruitstap.


De godsdienstlessen ondersteunen de levensbeschouwelijke ontwikkeling van kinderen. We dagen elk kind uit om in verbondenheid met anderen te groeien tot een gelukkig leven.


(1) Levensbeschouwing is een kijk op het leven: wat het leven betekent en hoe dat geleefd kan worden in verbondenheid met zichzelf, met anderen, met gemeenschappen, met natuur en cultuur en voor sommige mensen ook met God.

Pastoraal in de klas en op school

  • In elke klas wordt er aandacht geschonken aan het gebed.

  • In de ingang van de kleuterafdeling vinden we een pastoraal hoekje.

  • Op belangrijke tijdstippen vieren we met de schoolgemeenschap eucharistie of is er een viering in de parochiekerk.

  • Net voor de Paasvakantie houden we een solidair maal op vrijwillige basis.

  • We vinden opvoeding tot solidariteit belangrijk. Soms worden door de school solidariteitsacties georganiseerd. We denken hierbij aan de ballonnenactie voor Tsunami, de theelichtjes voor de aardbeving in Pakistan,… Dit natuurlijk op vrijwillige basis. Voor Dikke Truiendag wordt ook telkens iets geschonken aan een goed doel waar de kinderen zich heel erg van bewust zijn. In die zin wordt ook het project van Welzijnszorg tijdens de advent in alle lagere klassen uitgewerkt.

  • Eerste Communie en Heilig Vormsel. Parochie en school werken samen om er telkens een zinvolle en mooie viering van te maken.