Wij hebben de opdracht om voor elke leerling in kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding te voorzien.
We streven ernaar om de eindtermen te bereiken gedurende een periode van 9 jaar dat jullie kind schoolloopt bij ons.
We werken met de doelen van het katholiek onderwijs. Zin in leren! Zin in leven!: dat is waartoe het leren in elke katholieke basisschool bij de leerlingen moet leiden. Rekening houdend met de grote verscheidenheid aan talenten en mogelijkheden bij leerlingen is dat best een ambitieuze doelstelling.
Bij een bezoek van de inspectie wordt gekeken naar alle vormen van kwaliteitsvol onderwijs.
Op onze school wordt heel veel belang gehecht aan leren leren. Dit gaat van het gebruik van Google Classroom tot het leren plannen van het huiswerk en het studeren. Een samenvatting maken, weten wanneer een taak te maken, onderscheid maken tussen belangrijk en onbelangrijk, keuzes maken ... Leren leren is dus meer dan alleen maar een planning maken.
Het leren leren begint echter al van jongs af. We maken gebruik van de taxonomie van Bloom. Door de manier van vraagstelling aan de kinderen, gaan ze nadenken, leren ze nadenken.
Wij versterken ons onderwijs door het gebruik van de computer en goede educatieve software in de klas.
Alle klassen hebben toegang tot snel internet.
In alle klassen staat er een digitaal interactief touchboard.
Met de Digisprong, werkingsmiddelen van de overheid, hebben alle kinderen van klas 5 en 6 een Chromebook ter beschikking in de klas. Ook de andere klassen maken tijdens het schooljaar gebruik van Chromebooks.
Er wordt uitermate ingezet op een goed en beter taalonderwijs. Dit niet alleen in de taallessen...
Het boek krijgt in onze school een bijzondere plaats. Alle klassen hebben een verzorgde, aangepaste en uitgebreide bibliotheek.
De leerlingen van klas 6 helpen onze eersteklassertjes bij het technisch lezen. Dit noemen we tutorlezen. Klas 2 leest tijdens de Sintperiode voor aan de kinderen van het eerste leerjaar ...
Vanaf de 3de kleuterklas wordt het digitaal taalprogmma 'Bouw!' ingeschakeld.
Bouw! ondersteunt bij beginnende geletterdheid en leren lezen. Dit preventieve leesprogramma geeft leerlingen inzicht in alfabetische principes als klank-tekenkoppeling en fonemisch bewustzijn (het besef dat woorden uit afzonderlijke klanken zijn opgebouwd en dat die klanken gekoppeld zijn aan afzonderlijke letters). In ‘Bouw!’ leren de leerlingen de verschillende letters en lettercombinaties én wordt er ingezet op de analyse en synthese van eenvoudige woorden. Naast de preventieve aanpak (leesproblemen in L1 trachten te voorkomen), kan ‘Bouw!’ ook remediërend ingezet worden bij moeilijke lezers waarbij het automatiseren van het lezen moeizaam verloopt.
Vanaf de tweede kleuterklas tot het vierde leerjaar is er initiatie in de Franse taal.
De bedoeling is dat de kinderen op een speelse, creatieve manier in contact komen met de Franse taal.
Er wordt veel aandacht besteed aan attitudes en vaardigheden.
Er wordt ingezet op leefvaardigheden. Die term komt van het Engelse lifeskills: persoonlijke en sociale vaardigheden. Door deze vaardigheden te trainen doorheen de hele basisschool willen we dat de kinderen in staat zijn om gezonde beslissingen te nemen en ze weerbaar maken tegen ongezonde verlokkingen zoals bv. legale (roken, alcohol) en illegale drugs.
We zetten met de hele school in op de executieve functies. Deze functies heb je nodig om te kunnen functioneren alleen of in groep, ze leren je bewust handelen, alles onder controle te houden en flexibel te denken. Executieve functies zijn de doe-processen in het brein, die ervoor zorgen dat we ons gedrag bewust kunnen bijsturen. Gedrag niet alleen naar het leren maar ook naar het sociale, het gedrag en de gedachten.
Wat is onze visie over huistaken en lessen?
Een huistaak wordt gegeven om leerstof te verwerken (in te oefenen/te automatiseren).
Soms valt er ook eens een les te ‘leren’.
De opgegeven huistaak wordt via Google Classroom meegedeeld. Een huistaak omvat niet meer of minder dan wat er opgegeven werd. Indien er probleempjes zijn, kan u dit ook melden per mail of via Google Classroom.
L1 t.e.m. L6 werkt met een weekhuistaak: kinderen krijgen taakjes en moeten die zelf inplannen tijdens de schoolweek (op papier volgens een vast sjabloon).
Bij aanvang van de week wordt er in de klas, samen met de kinderen uitvoerig stilgestaan bij deze planning.
Leerlingen maken hun huistaak zelf: ouders kunnen een opmerking noteren bij een te moeilijke taak. Afspraken over netheid en tijdig afwerken, tijdstip van indienen, worden in de klas gemaakt.
Als ouder kan u helpen toezien of taken tijdig en volledig ingediend worden.
De leraar geeft huistaken om de leerstof/techniek verder in te oefenen. Via het leren van ‘lessen’ kan de leerstof worden herhaald en verdiept. Hierbij zal het ‘leren leren’ uitgangspunt zijn, waarbij onze leerlingen stilaan goede leer- en werkattituden verwerven.
Hierbij denken wij concreet aan:
- verzorgd leren werken;
- taken en opdrachten leren plannen en spreiden;
- zelfstandig leren werken;
- leertijd efficiënt leren gebruiken;
- eigen werk leren nalezen en verbeteren (= zelfcorrectie);
- aangekondigde toetsen zelfstandig leren voorbereiden.