Op onze school gaan we zorgvuldig om met de privacy van onze leerlingen. We verzamelen doorheen de schoolloopbaan van je kind heel wat gegevens, zoals bij de inschrijving. We vragen alleen gegevens van je kind op als dat nodig is voor de leerlingenadministratie en begeleiding. De gegevens die nodig zijn voor de begeleiding van je kind verzamelen we voor ons beleid.
Voor alle verwerkingen van die zogenaamde persoonsgegevens is het schoolbestuur verantwoordelijk.
Meer info kan je hierover terugvinden via volgende link: https://www.sgfv.be/privacy
De scholengemeenschap heeft besloten om te stoppen met het gebruik van klasblogs waarop foto’s van leerlingen openbaar worden gedeeld. Deze beslissing kwam er na zorgvuldig overleg en op advies van experten in digitale veiligheid en mediawijsheid. We willen zo risico’s zoals deepfakes, identiteitsfraude en cyberpesten beperken, problemen die ook na de basisschool nog kunnen doorwerken.
Daarnaast willen we de GDPR-wetgeving naleven én het goede voorbeeld geven in verantwoord digitaal beeldgebruik.
We blijven jullie uiteraard informeren over de klaswerking, maar doen dat voortaan via afgeschermde en veilige kanalen zoals Google Classroom of e-mail, die enkel toegankelijk zijn voor ouders. Elke maand ontvangen jullie via die weg een korte update met een zestal sfeerfoto’s die een beeld geven van de activiteiten in de klas.
Wie hierover nog vragen heeft of graag extra toelichting wenst, kan contact opnemen via privacy@sgfv.be.
Bij aanvang schooljaar kan u uw keuze omtrent beeldmateriaal via de online toestemmingsfiche wijzigen. Uw zoon krijgt bij aanvang schooljaar hiervan een brief mee met de link.
Communicatie met ouders verloopt in principe via 4 kanalen: schooltelefoon, e-mail (of nieuwsbrieven) , een persoonlijk contact of Google Classroom.
Eventuele sociale media van de school gebruiken we niet om belangrijke zaken over te communiceren en zijn niet altijd in handen van de directie van de school. (Ook al lijkt dat soms zo…) We beschouwen deze kanalen dan ook als louter informatief en in zekere zin is dit éénrichtingsverkeer, omdat je als ouder niet altijd weet met wie je in contact bent.
Wat niet langer dan één dag kan wachten, communiceer je als ouder best via de schooltelefoon of via een persoonlijk contact.
Enkele voorbeelden:
Het melden van afwezigheden tijdens de schooluren via de schooltelefoon
Veranderingen in maaltijdregeling/ opvangregeling via de schooltelefoon, want de juffen lezen geen e-mail tijdens het lesgeven
Wat niet dringend is, kan je via e-mail communiceren.
We vragen uitdrukkelijk om personeelsleden niet via persoonlijke telefoonnummers te contacteren, ook al beschik je hier misschien over.
Op die manier hebben onze personeelsleden ook de kans om te deconnecteren van hun werk.
Indien ze daarover beschikken, gebruiken leerlingen het schooleigen schoolcommunicatieplatform (account van de school) om te communiceren met de leerkracht. (via e-mail of Google Classroom) Daarover worden in de klas afspraken gemaakt.
Bij voorkeur wordt er door de leerlingen rechtstreeks mondeling in de klas gecommuniceerd.
Van het personeel wordt verwacht dat ze hun schoolcommunicatie elke werkdag lezen en binnen een termijn van 3 werkdagen beantwoorden. We beschouwen vakanties, weekends en feestdagen niet als ‘werkdagen’ maar als digitaal luwe periodes. Mail je dus in een vakantie, dan kan je in principe ten laatste drie dagen na de eerste werkdag een antwoord terug verwachten.
We doen ons uiterste best om, zowel voor personeel als ouders, de berichtenstroom zo veel mogelijk te beperken. We bundelen informatie om geen overvloed aan verschillende, losse berichtjes te versturen.
Als de school met Google Classroom werkt, wordt alles wat mee te brengen materialen betreft, gecommuniceerd via Google Classroom.
Andere, belangrijke informatie over uw kind wordt gecommuniceerd via e-mail, brieven, rapport of een persoonlijk contact.