Welzijn en gezondheid
Hoe maken we onze school rustig en gezellig?
Een vriendelijke en beleefde houding maakt het leven op school aangenaam.
Agressief of uitdagend gedrag wordt niet aanvaard in de school, op de speelplaats en in de schoolomgeving. De kinderen gedragen zich beleefd en vriendelijk tegenover elkaar, de leerkrachten, het personeel, de directeur en de bezoekers van de school.
De leerkrachten worden aangesproken met ‘meester’ of ‘juffrouw’.
De directeur met 'juf Evy’. Andere volwassenen met ‘mijnheer’ of ‘mevrouw’.
Leerlingen worden aangesproken met hun voornaam.
Kinderen laten volwassenen voorgaan.
Indien een leerling naar een ander lokaal gaat, wordt eerst geklopt.
De school levert inspanningen om kinderen te begeleiden op hun weg naar de samenleving die multicultureel is. We willen hen opvoeden tot verdraagzaamheid. Verwijten of negatieve uitspraken die verwijzen naar etnische of kansarmere afkomst worden niet toegelaten.
Fiets
Wij willen het met de fiets naar school komen voor de oudere leerlingen zeker stimuleren.
Uit onderzoek blijkt dat kinderen zich pas vanaf 10 jaar veilig alleen in het verkeer correct kunnen gedragen. Het is wel zeer belangrijk dat de fietser (ouders) aandacht besteedt aan zijn fiets.
Onze veiligheidscoördinator komt juist voor de ‘donkere periode’, samen met de politie alle fietsen controleren. Hierna volgt een opvolgingscontrole.
De fietsen staan in de fietsenstalling goed afgeschermd achter een houten omheining.
De fietsenstalling wordt na het plaatsen van de fiets direct verlaten.
De leerlingen plaatsen hun fiets altijd op de verste vrijgekomen plaats in de fietsenstalling.
Omwille van de veiligheid wordt er op de speelplaats nooit gefietst. De leerlingen stappen met de fiets aan de hand naar de rij.
In het kader van klassikale fietsoefeningen, zwemlessen wordt soms gevraagd dat alle leerlingen hun fiets meebrengen.
Voor kinderen die af en toe met de fiets komen, wordt gevraagd te melden hoe ze naar huis fietsen (Mogen de kinderen alleen naar huis of wachten ze op een begeleider?).
Alle leerlingen hebben een geel fluorescerend hesje. Dit werd geschonken door de gemeente Meulebeke. Samen met de ouders stimuleren we het gebruik ervan.
Ook voor de voetgangers.
Uiterlijk
De school verlangt van de ouders dat hun kinderen steeds een verzorgd voorkomen hebben.
Daarom verwachten we nette, verzorgde, aangepaste kledij.
Kledij zoals een blote buik T-shirt, te korte schortjes met de bips bloot, dragen we tijdens de vakantie en niet op school.
Slippers zijn om veiligheidsredenen verboden.
Jaarlijks gaan enorm veel kledingstukken verloren. Wil waardevolle kledij, vooral in de kleuterklas, naamtekenen of een voor uw kind herkenbaar symbool aanbrengen.
Verloren voorwerpen liggen in het kastje aan de schoolpoort.
Op de speelplaats worden kledingstukken niet achteloos op de grond geworpen, maar aan de kleerhangers onder het afdak opgehangen.
Verzorgde haartooi
Opvallende haartooi is voor zowel jongens als meisjes niet toegelaten.
Uiterlijke tekens of symbolen
Piercings, tatoeages en gelaatsschmink vinden we toch iets voor oudere kinderen en zijn daarom niet toegelaten op school.
Om veiligheidsredenen kunnen leerkrachten vragen om sieraden uit te doen.
Persoonlijke hygiëne
Handen, voeten, gezicht, … verdienen een dagelijkse wasbeurt.
In sommige klassen wordt aandacht besteed aan het tanden poetsen.
Iedere klas heeft aandacht voor het wassen van de handen.
Preventiemaatregelen
De coronapandemie leerde ons dat het in uitzonderlijke omstandigheden nodig kan zijn voor een school om maatregelen te nemen om de veiligheid van het schoolgebeuren zoveel als mogelijk te vrijwaren (bv. het verplicht dragen van een mondmasker, het respecteren van voldoende afstand, het scheiden van leerlingengroepen, het afwijken van normale schooluren etc.). We nemen uitdrukkelijk op dat de school dergelijke preventiemaatregelen kan opleggen.
Drinkgelegenheid
Wij willen dat de leerlingen voldoende drinken.
Alle kinderen krijgen de kans om water te drinken op school. Er worden geen andere dranken aangeboden.
Er zijn op de speelplaats en in de kleuteringang drinkfonteintjes waar de kinderen naar believen zuiver leidingwater kunnen drinken.
Alle kinderen van de lagere afdeling kunnen ook water (geen water met een smaakstofje) meebrengen in een herbruikbare drinkfles. Gelieve met een alcoholstift de naam te noteren.
Wij zijn een 'drinkkraantjeswater' school.
Tussendoortjes
De kleuters kunnen in de voormiddag een boterhammetje met gezond beleg (geen hagelslag!) of een stukje fruit eten. Dit alles zit in een doosje met de naam van de kleuter.
In de namiddag bieden wij zelf een droge koek aan. Ze kunnen steeds kiezen uit een drietal soorten. Deze worden door de kleuterleidster dagelijks opgetekend en worden verrekend via de maandelijkse factuur. Een gezond boterhammetje of stukje fruit kan natuurlijk ook in de namiddag.
De leerlingen van het lager mogen zelf ook een gezond tussendoortje meebrengen.
Een droge koek (zonder chocolade), fruit, … liefst in een herbruikbaar doosje.
Smoothies, appelmoes worden best thuis genuttigd.
WOENSDAG = FRUITDAG
Onze school wil de kinderen attent maken voor een gezonde voeding en levenshouding.
Daarom willen we de kinderen aanzetten tot een gezonder tussendoortje. We stellen voor dat de kinderen, zeker op woensdag, een stuk fruit meebrengen. Voor de jongsten graag geschild fruit in partjes.
Op woensdag zijn dus andere tussendoortjes zoals koekjes, … niet toegelaten.
Zindelijkheid en toiletbezoek
We hebben natuurlijk graag dat je peuter zindelijk is op het moment dat hij naar school komt. Als dit nog niet echt lukt, vragen we om voldoende luierbroekjes (geen luiers met kleefstrip) mee te geven naar de klas. Zindelijkheidstraining is in hoofdzaak de taak van de ouders, maar de leidster zal zeker je kind helpen en stimuleren.
De kinderen worden aangemaand om bij het begin van het speelkwartier naar het toilet te gaan. Het is immers voor de leerkrachten en medeleerlingen van de lagere afdeling zeer storend als tijdens de lessen naar het toilet gegaan wordt.
Daar worden ook heel goede klasafspraken rond gemaakt.
Na het toilet wassen de kinderen hun handen met zeep en drogen ze af met een papieren handdoekje.
Luizenaanpak
Alle scholen worden vroeg of laat geplaagd door deze lastige beestjes.
Wanneer je luizen ontdekt bij één van uw kinderen, behandel dan onmiddellijk en breng de leerkracht of de directeur op de hoogte.
Aan de leerlingen van de betrokken klas(sen) wordt een brief met tips om de bestrijding aan te pakken, meegegeven.
In tweede instantie krijgen alle oudsten van het gezin een brief.
Blijven er nieuwe meldingen binnenkomen, dan wordt het CLB gevraagd om controles in de klassen uit te voeren. De betrokken kinderen krijgen een brief na controle mee naar huis.
Raakt het probleem voor een aantal kinderen niet opgelost, dan wordt met het CLB overlegd over de te nemen stappen: huisbezoek, overleg met hulpverleners, brugfiguur.
Het zijn de ouders die hun kinderen moeten controleren en behandelen. De school kan en mag hierin geen initiatief nemen. De school kan ook zeker geen kinderen omwille van luizen weigeren! De verantwoordelijkheid ligt dus bij de ouders en niet bij de school.
Luizen zijn niet zo eenvoudig op te sporen. Let vooral op de neten die zich aan de haren vasthechten. Wanneer je luizen ontdekt, behandel je deze met een speciale shampoo, verkrijgbaar bij de apotheker of kapper. Volg dan ook strikt de gebruiksaanwijzing.
Deze producten moeten 2 keer gebruikt worden met een tussentijd van 8 à 10 dagen.
Zeer belangrijk na de behandeling: (En dit is uiterst belangrijk!! )
Kammen in kokend water onderdompelen.
Beddengoed, kledij en mutsen wassen op 60°.
Snoep
Snoep, kauwgom en blikjes frisdrank houden we buiten de schoolpoort.
Brandveiligheid
Ieder schooljaar gaat minstens één evacuatieoefening door. Wij willen de kinderen een correcte houding aanleren, mocht er op onze school ooit brand uitbreken. De bedoeling hiervan is duidelijk: paniek vermijden door een aangeleerde procedure uit te voeren. In de school hangen 10 brandmeldknoppen die een overal hoorbare sirene bedienen!
Milieu - MOS
MOS staat voor Milieuzorg Op School. Het MOS-project helpt de school om op een pedagogisch verantwoorde manier een eigen milieuzorgsysteem uit te bouwen.
We hebben ons 1ste MOSLOGO binnengehaald. (AFVAL)
We proberen het restafval te beperken en te vermijden. Daarom worden de boterhammetjes in een brooddoos meegebracht. De boterhammetjes zitten niet in een aparte folie. Liefst zitten ook de tussendoortjes (koeken, fruit, … ) in een herbruikbaar doosje.
Op de speelplaats staan containers voor PMD (plastiek, metalen en drankkarton- verpakkingen). Nieuw leven voor verpakkingen, een daadwerkelijke milieuvriendelijke opvoeding! We proberen wel met onze school zoveel mogelijk PMD te weren. We proberen water mee te brengen in een herbruikbare drinkbus.
Het inzamelen van papier en karton gebeurt via de vele zwarte containertjes die in alle lokalen te vinden zijn.
Onze afvalcontainers staan in een heus afgescheiden 'containerpark'.
We verzamelen oude batterijen in de blauwe tonnetjes. Dank zij het sparen van deze batterijen kunnen we prachtige didactische materialen verkrijgen.
Alle klassen hebben aandacht voor een pedagogisch project rond afval sorteren en recycleren.
Het vierde leerjaar brengt iedere jaar een bezoek aan het containerpark.
Een beurtrol van klas 2 tot klas 6 zorgt voor orde en netheid op de speelplaats.
Met onze school doen we mee aan de zwerfvuilactie die georganiseerd wordt door het gemeentebestuur, indien die georganiseerd wordt in Marialoop.
Sherborne
De leerlingen van het 6de leerjaar begeleiden de kleutertjes tijdens een bewegingsles opgebouwd rond de bewegingspedagogiek van Veronica Sherborne.
De kleuters worden tijdens deze les bewust van hun eigen lichaam en leren met behulp van de leerlingen van het 6de leerjaar vertrouwen krijgen in dat lichaam. Deze lessen helpen zowel de kleuters als de leerlingen van klas 6 bij de verdere ontwikkeling van een goede persoonlijkheid.