Een vriendelijke en beleefde houding maakt het leven op school aangenaam.
Agressief of uitdagend gedrag wordt niet aanvaard in de school, op de speelplaats en in de schoolomgeving. De kinderen gedragen zich beleefd en vriendelijk tegenover elkaar, de leerkrachten, het personeel, de directeur en de bezoekers van de school.
De leerkrachten worden aangesproken met ‘meester’ of ‘juffrouw’.
De directeur met 'juf Evy’ en 'juf Eva'. Andere volwassenen met ‘mijnheer’ of ‘mevrouw’.
Leerlingen worden aangesproken met hun voornaam.
Kinderen laten volwassenen voorgaan.
Indien een leerling naar een ander lokaal gaat, wordt eerst geklopt.
De school levert inspanningen om kinderen te begeleiden op hun weg naar de samenleving die multicultureel is. We willen hen opvoeden tot verdraagzaamheid. Verwijten of negatieve uitspraken die verwijzen naar etnische of kansarmere afkomst worden niet toegelaten.
Wij willen het met de fiets naar school komen voor de oudere leerlingen zeker stimuleren.
Uit onderzoek blijkt dat kinderen zich pas vanaf 10 jaar veilig alleen in het verkeer correct kunnen gedragen. Het is wel zeer belangrijk dat de fietser (ouders) aandacht besteedt aan zijn fiets.
Onze veiligheidscoördinator komt juist voor de ‘donkere periode’, samen met de politie alle fietsen controleren. Hierna volgt een opvolgingscontrole.
De fietsen staan in de fietsenstalling goed afgeschermd achter een houten omheining.
De fietsenstalling wordt na het plaatsen van de fiets direct verlaten.
De leerlingen plaatsen hun fiets altijd op de verste vrijgekomen plaats in de fietsenstalling.
Omwille van de veiligheid wordt er op de speelplaats nooit gefietst. De leerlingen stappen met de fiets aan de hand naar de rij.
In het kader van klassikale fietsoefeningen, zwemlessen wordt soms gevraagd dat alle leerlingen hun fiets meebrengen.
Voor kinderen die af en toe met de fiets komen, wordt gevraagd te melden hoe ze naar huis fietsen (Mogen de kinderen alleen naar huis of wachten ze op een begeleider?).
Alle leerlingen hebben een geel fluorescerend hesje. Dit werd geschonken door de gemeente Meulebeke. Samen met de ouders stimuleren we het gebruik ervan.
Ook voor de voetgangers.
In september vindt elk schooljaar een fietscontrole plaats, in samenwerking met politie MIDOW.
Samen streven we naar fietsen die technisch volledig in orde zijn.
De ouders worden digitaal, via mail op de hoogte gebracht over de resultaten van de fiets van hun dochter/zoon.
“5.3 Een dossier Je begrijpt dat een leerlingenbegeleider niet alles kan onthouden en dat het nodig is belangrijke informatie schriftelijk bij te houden. Tot die informatie hebben enkel de leden van het directieteam en de cel leerlingenbegeleiding toegang. We gaan ervan uit dat je ermee instemt dat we relevante gegevens bijhouden in je leerlingendossier. We zullen samen met jou bekijken welke informatie we opnemen in het dossier. Meer informatie over hoe je toegang kan vragen tot deze informatie vind je in [deel II, punt 4.1]. Om een oplossing te vinden, is het soms noodzakelijk te overleggen met anderen. In de mate van het mogelijke zullen we jou hier steeds over informeren.”
De supervisor van de school (directeur Evy) laadt de persoonsgegevens van de leerling, de naam, voornaam,
geboortedatum, klasnummer van het kind op via een Excel-bestand in de website voor de technische fietscontrole in de school binnen het tijdsbestek van de voorziene controle. Deze gegevens zijn uitsluitend toegankelijk voor de supervisor en tijdelijk voor de controleur gedurende het controlevenster.
De controleur stemt in met een vertrouwelijkheidsclausule om met de ouder(s), voogd of verantwoordelijke van het kind te kunnen communiceren over de resultaten van de technische fietscontrole op school worden hun e-mailadressen opgenomen in het persoonlijke dossier, dat onder andere wordt gebruikt via de platformen zoals gespecificeerd in het
geldende reglement. Deze e-mailadressen worden niet gedeeld met externe partijen en zijn alleen zichtbaar voor de
supervisor. De supervisor dient expliciet toestemming te verkrijgen voordat het e-mailadres wordt gebruikt (instemmen schoolreglement). Op deze manier ontvangen ouder(s), voogd of wettelijke vertegenwoordiger al dan niet een e-mail met de resultaten van de fietscontrole van de leerling op basis van hun voorkeur.
Deze technische fietscontrole past binnen de doeleinden die zijn opgenomen in de leerdoelstellingen of die verband houden met een gangbare en dagelijkse werking op of binnen de schoolcontext zonder dat hiervoor steeds weer en casus gewijs de expliciete toestemming moet worden gevraagd aan de leerling of aan de respectievelijke ouder(s), voogd of verantwoordelijke. Het bedoelde gebruik is steeds en onvoorwaardelijk onderworpen aan de voorwaarden zoals
opgenomen in de gegevensverwerkingsovereenkomst die hiervoor met iedere derde partij wordt gesloten en houdt steeds het absolute verbod in om het bedoelde e-mailadres te gebruiken buiten
de contractueel vastgelegde context en de voorwaarden van het schoolreglement. De technische fietscontrole voldoet aan de gestelde doeleinden binnen de leerdoelstellingen of de reguliere schoolwerking, waarvoor niet telkens expliciete toestemming van de leerling of ouder(s), voogd of wettelijke vertegenwoordiger nodig is. Dit gebruik is echter altijd onderworpen aan de voorwaarden zoals vastgelegd in de gegevensverwerkingsovereenkomst met derde partijen en houdt
altijd het strikte verbod in om het e-mailadres buiten de contractueel vastgelegde context en de
voorwaarden van het schoolreglement te gebruiken.
De school verlangt van de ouders dat hun kinderen steeds een verzorgd voorkomen hebben.
Daarom verwachten we nette, verzorgde, aangepaste kledij.
Kledij zoals een blote buik T-shirt, te korte schortjes met de bips bloot, dragen we tijdens de vakantie en niet op school.
Slippers zijn om veiligheidsredenen verboden.
Jaarlijks gaan enorm veel kledingstukken verloren. Wil waardevolle kledij, vooral in de kleuterklas, naamtekenen of een voor uw kind herkenbaar symbool aanbrengen.
Verloren voorwerpen liggen in het kastje aan de schoolpoort.
Op de speelplaats worden kledingstukken niet achteloos op de grond geworpen, maar aan de kleerhangers onder het afdak opgehangen.
Verzorgde haartooi
Opvallende haartooi is voor zowel jongens als meisjes niet toegelaten.
Uiterlijke tekens of symbolen
Piercings, tatoeages en gelaatsschmink vinden we toch iets voor oudere kinderen en zijn daarom niet toegelaten op school.
Om veiligheidsredenen kunnen leerkrachten vragen om sieraden uit te doen.
Handen, voeten, gezicht … verdienen een dagelijkse wasbeurt.
In sommige klassen wordt aandacht besteed aan het tanden poetsen.
Iedere klas heeft aandacht voor het wassen van de handen.
De coronapandemie leerde ons dat het in uitzonderlijke omstandigheden nodig kan zijn voor een school om maatregelen te nemen om de veiligheid van het schoolgebeuren zoveel als mogelijk te vrijwaren (bv. het verplicht dragen van een mondmasker, het respecteren van voldoende afstand, het scheiden van leerlingengroepen, het afwijken van normale schooluren etc.). We nemen uitdrukkelijk op dat de school dergelijke preventiemaatregelen kan opleggen.
Wij willen dat de leerlingen voldoende drinken.
Alle kinderen krijgen de kans om water te drinken op school. Er worden geen andere dranken aangeboden.
Er zijn op de speelplaats en in de kleuteringang drinkfonteintjes waar de kinderen naar believen zuiver leidingwater kunnen drinken.
Alle kinderen van de lagere afdeling kunnen ook water (geen water met een smaakstofje) meebrengen in een herbruikbare drinkfles. Gelieve met een alcoholstift de naam te noteren.
Wij zijn een 'drinkkraantjeswater' school.
De kleuters kunnen in de voormiddag een boterhammetje met gezond beleg (geen hagelslag!) of een stukje fruit eten. Dit alles zit in een doosje met de naam van de kleuter.
In de namiddag bieden wij zelf een droge koek aan. Ze kunnen steeds kiezen uit een drietal soorten. Deze worden door de kleuterleidster dagelijks opgetekend en worden verrekend via de maandelijkse factuur. Een gezond boterhammetje of stukje fruit kan natuurlijk ook in de namiddag.
De leerlingen van het lager mogen zelf ook een gezond tussendoortje meebrengen.
Een droge koek (zonder chocolade), fruit … liefst in een herbruikbaar doosje.
Smoothies, appelmoes worden best thuis genuttigd.
WOENSDAG = FRUITDAG
Onze school wil de kinderen attent maken voor een gezonde voeding en levenshouding.
Daarom willen we de kinderen aanzetten tot een gezonder tussendoortje. We stellen voor dat de kinderen, zeker op woensdag, een stuk fruit meebrengen. Voor de jongsten graag geschild fruit in partjes.
Op woensdag zijn dus andere tussendoortjes zoals koekjes, … niet toegelaten.
We hebben natuurlijk graag dat je peuter zindelijk is op het moment dat hij naar school komt. Als dit nog niet echt lukt, vragen we om voldoende luierbroekjes (geen luiers met kleefstrip) mee te geven naar de klas. Zindelijkheidstraining is in hoofdzaak de taak van de ouders, maar de leidster zal zeker je kind helpen en stimuleren.
De kinderen worden aangemaand om bij het begin van het speelkwartier naar het toilet te gaan. Het is immers voor de leerkrachten en medeleerlingen van de lagere afdeling zeer storend als tijdens de lessen naar het toilet gegaan wordt.
Daar worden ook heel goede klasafspraken rond gemaakt.
Na het toilet wassen de kinderen hun handen met zeep en drogen ze af met een papieren handdoekje.
Alle scholen worden vroeg of laat geplaagd door deze lastige beestjes.
Wanneer je luizen ontdekt bij één van uw kinderen, behandel dan onmiddellijk en breng de leerkracht of de directeur op de hoogte.
Aan de leerlingen van de betrokken klas(sen) wordt een brief met tips om de bestrijding aan te pakken, meegegeven.
In tweede instantie krijgen alle oudsten van het gezin een brief.
Blijven er nieuwe meldingen binnenkomen, dan wordt het CLB gevraagd om controles in de klassen uit te voeren. De betrokken kinderen krijgen een brief na controle mee naar huis.
Raakt het probleem voor een aantal kinderen niet opgelost, dan wordt met het CLB overlegd over de te nemen stappen: huisbezoek, overleg met hulpverleners, brugfiguur.
Het zijn in eerste instantie de ouders die hun kinderen moeten controleren en behandelen. De school kan en mag hierin geen initiatief nemen. De school kan ook zeker geen kinderen omwille van luizen weigeren! De verantwoordelijkheid ligt dus bij de ouders en niet bij de school.
Luizen zijn niet zo eenvoudig op te sporen. Let vooral op de neten die zich aan de haren vasthechten. Wanneer je luizen ontdekt, behandel je deze met een speciale shampoo, verkrijgbaar bij de apotheker of kapper. Volg dan ook strikt de gebruiksaanwijzing.
Deze producten moeten 2 keer gebruikt worden met een tussentijd van 8 à 10 dagen.
Zeer belangrijk na de behandeling: (En dit is uiterst belangrijk!! )
Kammen in kokend water onderdompelen.
Beddengoed, kledij en mutsen wassen op 60°.
Op geregelde momenten (na vakanties) komt het Kriebelteam de haartjes van de kinderen controleren. U wordt hiervan steeds op de hoogte gebracht.
Snoep, kauwgom en blikjes frisdrank houden we buiten de schoolpoort.
Ieder schooljaar gaat minstens één evacuatieoefening door. Wij willen de kinderen een correcte houding aanleren, mocht er op onze school ooit brand uitbreken. De bedoeling hiervan is duidelijk: paniek vermijden door een aangeleerde procedure uit te voeren. In de school hangen 10 brandmeldknoppen die een overal hoorbare sirene bedienen!
MOS staat voor Milieuzorg Op School. Het MOS-project helpt de school om op een pedagogisch verantwoorde manier een eigen milieuzorgsysteem uit te bouwen.
We proberen het restafval te beperken en te vermijden. Daarom worden de boterhammetjes in een brooddoos meegebracht. De boterhammetjes zitten niet in een aparte folie. Liefst zitten ook de tussendoortjes (koeken, fruit … ) in een herbruikbaar doosje.
Op de speelplaats staan containers voor PMD (plastiek, metalen en drankkarton- verpakkingen). Nieuw leven voor verpakkingen, een daadwerkelijke milieuvriendelijke opvoeding! We proberen wel met onze school zoveel mogelijk PMD te weren. We proberen water mee te brengen in een herbruikbare drinkbus.
Het inzamelen van papier en karton gebeurt via de vele zwarte containertjes die in alle lokalen te vinden zijn.
Onze afvalcontainers staan in een heus afgescheiden 'containerpark'.
We verzamelen oude batterijen in de blauwe tonnetjes. Dank zij het sparen van deze batterijen kunnen we prachtige didactische materialen verkrijgen.
Op de speelplaats staat een compostvat waar de restjes fruit en groenen in gedeponeerd worden.
Een beurtrol van klas 2 tot klas 6 zorgt voor orde en netheid op de speelplaats.
Met onze school organiseren we op geregelde tijdstippen een zwerfvuilactie in Marialoop.
De leerlingen van het 6de leerjaar begeleiden de kleutertjes tijdens een bewegingsles opgebouwd rond de bewegingspedagogiek van Veronica Sherborne.
De kleuters worden tijdens deze les bewust van hun eigen lichaam en leren met behulp van de leerlingen van het 6de leerjaar vertrouwen krijgen in dat lichaam. Deze lessen helpen zowel de kleuters als de leerlingen van klas 6 bij de verdere ontwikkeling van een goede persoonlijkheid.